فوم صدا ( آشنایی با انواع فوم صداگیر ، فوم عایق صوتی و فوم ضد صدا )

فوم ها محصولات بسیار پرکاربردی می باشند و در زمینه های مختلفی مورد بهره برداری قرار می گیرند . یکی از موارد استفاده از فوم ها با توجه به ماهیت و ساختارشان ، کاربری آن ها به عنوان عایق است. در میان فوم های عایق  یکی از پرکاربردترین انواع آن ها فوم عایق صوتی می باشند.

نازل بودن قیمت فوم عایق صوتی ، نصب آسان و کارایی خوب این نوع عایق ها موجب شده است که بسیار پر طرفدار باشند. البته باید دقت داشت این فوم ها تنوع بسیار زیادی دارند و هر فومی نیز نقش عایق صوتی ندارد و فقط برخی از انواع فوم می توانند این نقش را ایفا نمایند. همچنین نوع فضا ، هدف از استفاده از فوم ها ، حجم صدای محیط و بسیاری موارد دیگر می توانند در انتخاب و کارایی این فوم ها اثر گذار باشند. در ادامه این مطلب سعی می نمایم انواع فوم ضد صدا و عایق صوت و  نقش هر یک را بررسی نمایم.

“این یک مقاله آموزشی از سلسه مقالات وبلاگ پارت فوم می باشد. برای مشاهده  محصولات پارت فوم می توانید به قسمت محصولات پارت فوم  مراجه نمایید. همچنین برای سفارش محصول می توانید به قسمت مشاوره و خرید محصول مراجعه فرمایید. به علاوه با تماس با شماره تلفن ۰۲۱۷۷۵۲۱۹۹۷ و یا واتس اپ ۰۹۰۲۶۶۶۶۱۳۱ می توانید اقدام به مشاوره و ثبت سفارش نمایید.  “

انواع فوم عایق صوت باتوجه به ساختار

به طور کلی همانطور که گفتیم فوم ها انواع مختلفی دارند و اگر بخواهیم این محصولات را دسته بندی کنیم می توانیم دسته بندی های مختلفی برای آن ها داشته باشیم. ولی اگر بخواهیم این فوم ها را به منظور عایق صوت دسته بندی کنیم یکی از راحت ترین انواع دسته بندی این محصولات دسته بندی آن ها به دو دسته سلول باز و سلول بسته است. فوم های سلول باز معمولا نقش کاهنده انرژی صوت را دارند و امواج صوتی با ورود به داخل ساختار این فوم ها  انرژیشان کاهش می یابد. این در حالی است که فوم های سلول بسته فوم هایی هستندکه معمولا موجب جلوگیری از انتقال صدا می شوند. فو م هایی نظیر انواع فوم صدا ( نظیر فوم هرمی و شانه تخم مرغی ) ، ابر ریباند و ابر ساده همگی سلول باز هستند. همچنین فوم هایی نظیر پلاستوفوم و پلی اتیلن سلول بسته می باشند. برخی از انواع فوم نیز گاهی دارای سلول بندی نیمه بسته هستند که از جمله آن ها می توان به فوم الاستومری اشاره کرد. 

حال سوالی که مطرح می شود این است که کدام نوع فوم برای عایق صوت مناسب تر است؟ فوم سلول باز یا فوم سلول بسته؟ در پاسخ این سوال می توان گفت بهترین حالت عایق صوتی روشی است که به صورت ترکیبی از عایق های سلول باز و سلول بسته به  استفاده شود.در این حالت فوم سلول باز موجب کاهش انرژی فرکانس صوتی می گردد و فوم سلول بسته موجب جلوگیری از انتقال صدا می شود.  در نتیجه با چنین ترکیبی به حداکثر صداگیری با استفاده از فوم های عایق صوتی خواهیم رسید. البته میزان اثر گذاری این فوم ها  بر روی صدا بستگی به موارد مختلفی دارد و بسته به محیط ، حجم صدا و بسیاری از موارد دیگر این اثرگذاری می تواند متفاوت باشد. در ادامه به معرفی برخی از مهمترین انواع فوم های صداگیر سلول باز و سلول بسته می پردازیم.

۱. فوم آکوستیک به عنوان عایق صوت 

فوم های آکوستیک اغلب ساختار سلول باز دارند و همین امر آن ها را به یک جاذب خوب برای صوت تبدیل می کند. نقش بیشتر فوم این فوم ها در آکوستیک فضاهایی است که با موسیقی سر کار دارند تا شنونده صدا را با کیفیت بالاتری بشنود و یا در هنگام ضبط یا پخش  و یا تنظیم موسیقی صدا با کیفیت تر باشد. ولی گاهی اوقات برخی از انواع فوم آکوستیک می توانند نقش عایق صوتی را نیز ایفا نمایند. البته فقط برخی از انواع فوم آکوستیک می توانند این نقش را انجام دهند و آن هم در برخی از شرایط خاص . از پرکاربردترین انواع فوم آکوستیک ، سه نوع فوم شانه تخم مرغی ، فوم هرمی و فوم فلکسی می باشند که در ادامه این سه نوع فوم و نقش آن ها در صداگیری را بررسی می نمایم.

الف ) فوم آکوستیک شانه تخم مرغی به عنوان فوم ضد صدا 

فوم صدا ٬ فوم صوتی ٬ فوم صداگر عایق صوتی

فوم آکوستیک شانه تخم مرغی از ابر پلی یورتان سلول باز تولید می شود . شاید بتوان گفت این فوم یکی از شایعترین انواع فوم عایق صوتی است که در بسیاری از استودیو های موسیقی ، آموزشگاه  موسیقی و فضاهای مرتبط با صوت و تصویر مورد استفاده قرار می گیرد.

ساختار تخم مرغی شکل این فوم موجب می شود که این پنل سطح جذب بالاتری نسبت به انواع ابر پلی یورتان ساده داشته باشد و همین امر سبب می گردد که این فوم بتواند به مقادیر بالایی فرکانس های صوتی را جذب نماید. همچنین ساختار سلول باز این فوم نیز موجب می شود فرکانس های صوتی به داخل آن نفوذ کنند و  انرژی صوت کاهش یابد.

 باید در نظر داشت که فوم شانه تخم مرغی  کاربرد اصلیش به عنوان یک پنل آکوستیک می باشد و  در حقیقت با کاهش ریورب و پیچش صدا در محیط موجب اصلاح آکوستیکی صوت  می گردد. البته اگردر زیر فوم شانه تخم مرغی  از یک یا چند لایه عایق سلول بسته استفاده شده باشد در برخی از شرایط و محیط ها می تواند نقش عایق را نیز تا حدودی ایفا نماید. که این امر معمولا با استفاده از فوم های شانه تخم مرغی ضخیم ( ۵ سانتی متری ) و با کیفیت بالا معمولا حاصل می شود.

ذکر این نکته نیز ضروری است که در نصب و نگهداری این فوم  باید دقت لازیم را  داشت، چرا که  این نوع فوم نسوز نیست و باید دور از شعله حرارت و منابع مشتعل شونده نصب و نگهداری شود. فوم های  شانه تخم مرغی پارت فوم در ضخامت های ۲.۵ ، ۳.۵ و ۵ سانت و در ابعاد دومتر در یک متر و از بهترین متریال تولید و عرضه می شوند . شما می توانید فوم شانه تخم مرغی پارت فوم را مستقیما از فروشگاه پارت فوم تهیه نمایید. 

ب) فوم آکوستیک هرمی به عنوان فوم عایق صوت

فوم هرمی نیز از جمله انواه پنل آکوستیک است که  از ابر پلی یورتان سلول باز تولید می شود . این فوم بعد از فوم شانه تخم مرغی از پرکاربردترین و پرطرفدارترین  انواع فوم آکوستیک صدا است.

فوم هرمی نیز کاربرد اصلیش در کنترل  آکوستیکی صوت می باشد و در حقیقت این پنل آکوستیک  بهبود دهنده فرکانس ها صوتی در محیط می باشد، اما مانند فوم شانه تخم مرغی  اگر در زیر آن یک لایه عایق سلول بسته استفاده شود ممکن است بتواند به عنوان عایق صوتی نیز در برخی فضاها و شرایط  تا حدودی نقش عایق صوتی نیز ایفا نماید.

البته معمولا فوم تخم مرغی کارایی مناسبتری نسبت به فوم هرمی به ویژه به منظور عایق صوت دارد و این امر به علت شکل هندسی شانه تخم مرغی پنل تخم مرغی است . اگرچه این امر در مورد همه فرکانس های صوتی  عمومیت ندارد. فوم هرمی نیز مانند سایر انواع فوم پلی یورتان آکوستیک نسوز نیست و باید دور از شعله و حرارت نصب و نگهداری شود.

فوم هرمی پارت فوم در ابعاد ۲ متر در ۱ متر تولید می شود و دارای ضخامت تقریبی ۶ سانت می باشد و از کیفیت بالایی برخوردار است. شما می توانید فوم صدا هرمی را مستقیما از فروشگاه پارت فوم تهیه نمایید.

پ) فوم آکوستیک فلکسی پارت به عنوان فوم صداگیر

سومین نوع پنل های آکوستیک پرطرفدار ، فوم فلکسی یا همان فلکسی پارت می باشد. این فوم نیز از جنس ابر پلی یورتان سلول باز تولید می شود. تفاوت عمده فوم فلکسی با فوم هایی نظیر هرمی و تخم مرغی در سطح صاف روی آن است در نتیجه می توان گفت  پنل فلکسی پارت باوجود  ظاهر زیبایی که دارد با توجه به سطح صاف روی خود معمولا  کارایی کمتری در جذب فرکانس ها صوتی نسبت به پنل هایی نظیر تخم مرغی و هرمی  دارد.در به همین علت معمولا از این پنل آکوستیک فلکسی  در فضاهایی که نیاز به اصلاح آکوستیکی کمتر و جذب متعادلتری دارند استفاده می شود.

با توجه به ویژگی هایی که گفته شد می توان اینگونه استدلال نمود که پنل فلکسی پارت به علت  جذب پایین تر خود ،  کمتر می تواند نقش عایق صوتی  نیز داشته باشد و فقط گاهی در فضاهایی که نیاز به یک ظاهر دکوراتیوتر دارند و آن هم با بهره گیری از ۲ یا سه لایه عایق سلول باز و سلول بسته در زیر آن ممکن است به عنوان عایق قابل استفاده باشد. باید دقت داشت پنل فلکسی پارت نیز نسوز نیست و در هر فضایی باید دور از شعله و حرارت و جرقه نصب و نگهداری شود.

پنل فلکسی پارت دارای ابعاد یک در یک می باشد و درضخامت ۷ سانتی متر توسط مجموعه پارت فوم تولید و عرضه می شود و از مرغوب ترین نوع ابر صداگیر است. شما می توانید این محصول را مستقیما از مجموعه پارت فوم تهیه نمایید. 

۲. ابر ریباند  به عنوان فوم عایق صوت 

ابر صدا ٬ ابر صداگیر دانسیته بالا ٬ فوم آکوستیک دانسیته بالا ٬ عایق صوت صداگیر

ابر ریباند یکی از انواع فوم می باشد که مصارف مختلفی دارد . این فوم از پرس و چسبانده شدن تکه های ابر پلی یورتان به هم  تولید می شود و درنتیجه می توان گفت این فوم نیز دارای ساختار سلولی باز است.

این ساختار و تراکم بالای ابر ریباند موجب می شود که این فوم را بتوان به عنوان یک فوم عایق صوتی در نظر گرفت. البته این فوم نیز همانند سایر انواع فوم سلول باز باید در ترکیب با عایق های سلول بسته به کار رود تا بتواند در کنترل صدا و عایق صوتی نقش ایفا نماید. ابر ریباند ارایه شده توسط پارت فوم دارای ضخامت ۲ سانت است که همین ضخامت موجب می شود در فضاهایی که نیاز به عایق هایی کم ضخامت است ریباند به عنوان یک گزینه مناسب در نظر گرفته شود. باید دقت داشت که ابر ریباند نسوز نیست و باید دور از شعله و حرارت نصب و نگهداری شود.  شما می توانید ابر ریباند را مستقیما از فروشگاه پارت فوم تهیه نمایید. 

“این یک مقاله آموزشی از سلسه مقالات وبلاگ پارت فوم می باشد. برای مشاهده لیست محصولات آکوستیک پارت فوم می توانید به لینک انواع فوم آکوستیک مراجه نمایید. همچنین برای مشاهده کلیه محصولات ما شما می توانید از وب سایت پارت فوم  بازدید نمایید. به علاوه با تماس با شماره تلفن ۰۲۱۷۷۵۲۱۹۹۷ و یا واتس اپ ۰۹۰۲۶۶۶۶۱۳۱ می توانید اقدام به مشاوره و ثبت سفارش نمایید.  “

۳. ابر ساده به عنوان فوم صدا

یکی از انواع دیگر فوم های سلول باز ابر ساده می باشد. ابر ساده دارای متریالی دقیقا شبیه به فوم های آکوستیک است  و در نتیجه مانند سایر انواع ابر های آکوستیک دارای ساختار سلول باز است و می تواند موجب کاهش فرکانس ها صوتی شود.

این ابر در ضخامت ها مختلف تولید می شود و معمولا برای اموری نظیر لمسه کاری درب ، صداگیری دیوارها در برخی فضاها و… مورد استفاده دارد. نکته مهم در مورد این ابر همانند سایر انواع فوم آکوستیک این است که حتما در زیر آن باید یک لایه عایق سلول بسته کارشود.همچمنین باشددقت داشت که  این فوم نیز مانند سایر انواع فوم آکوستیک نسوز نیست و باید دور از شعله حرارت و منابع مشتعل شونده نصب و نگهداری شود. ابر ساده آکوستیک پارت فوم در ضخامت ها ۲ ، ۴ و ۷ سانت تولید و عرضه می شود. 

۴. فوم پلی اتیلن به عنوان عایق صدا

فوم صداگیر پلی اتیلن ٬ فوم عایق صوتی ٬ فوم عایق صوت

فوم پلی اتیلن ( پلی فوم )  یکی از پرکاربردترین انواع فوم در دنیا است. این فوم به عنوان عایق حرارتی ، بسته بندی ، ضربه گیر و بسیاری از موارد دیگر مورد استفاده قرار می گیرد و کارایی بسیار مناسبی در این موارد دارد. علاوه بر این با توجه به اینکه سلول بندی فوم پلی اتیلن به صورت بسته است این امر موجب می شود از پلی فوم بتوان به عنوان زیر ساز فوم های سلول بازی نظیر فوم آکوستیک ، ریباند و… استفاده نمود و موجب شد که کارایی عایق صوتی این عایق های سلول باز افزایش یابد. این امر موجب می شود بتوان فوم پلی اتیلن را در دسته فوم های عایق صوتی نیز دسته بندی نمود.

البته باید دقت داشت به منظور عایق صدا، ضخامت و کیفیت فوم پلی اتیلن باید از حد مطلوبی برخوردار باشد و فوم های پلی اتیلن بی کیفیت ( معمولا فوم های تولید شده به منظور بسته بند و ضربه گیر ) و فوم های با ضخامت زیر ۲ سانت نمی توانند نقش زیاد مناسبی برای عایق صوتی داشته باشند.

فوم های پلی اتیلن عایق صوتی پارت فوم در ضخامت های ۲ ، ۳ و ۴ سانتی متر عرضه می شود و به منظور عایق صوتی تولید می شوند و از  کیفیت بسیار مطلوبی برخودار هستند. در نصب و استفاده از این عایق صوتی باید دقت داشت چون فوم پلی اتیلن نسوز نیست و باید دور از شعله حرارت و سایر منابع مشتعل شونده باشد. شما می توانید انواع فوم پلی اتیلن را مستقیما از فروشگاه پارت فوم تهیه نمایید. 

۵. فوم الاستومری

الف ) فوم الاستومری ساده به عنوان فوم عایق صدا

فوم الاستومری صدا ٬ فوم عایق صوت ٬ عایق صوتی ٬ صداگیری پنجره

 از جدیدترین انواع فوم و عایق ، فوم الاستومری است که این روزها کاربرد فراوانی در صنایع مختلف از جمله خودروسازی ، ساختمان سازی و…. پیدا کرده است . این فوم دارای سلول بندی نیمه بسته است ولی به خاطر روکش روی خود معمولا به عنوان سلول بسته شناخته می شود.  همین ساختار سلولی  موجب می شود فوم الاستومری یک عایق مناسب برای زیرسازی فوم های سلول باز ( نظیر فوم تخم مرغی ) ، پشم سنگ وحتی  نمد باشد و کارایی این عایق های سلول باز را چند برابر کند.

علاوه بر این فوم الاستومری از متریالی ساخته می شود که این نوع عایق را تبدیل به یک فوم کندسوز می نماید.  این امر موجب می شود از لحاظ ایمنی برای بسیاری از فضاها فوم الاستومری مناسبتر باشد. ضخامت کم فوم الاستومری و در عین حال کارایی بالای آن نیز از جمله مواردی است که این روزها موجب شده این عایق طرفداران و کاربرد فراوان داشته باشد.با وجود تمام این مزایا باید دقت داشت که  این فوم گران قیمت تر از سایر انواع فوم های تقریبا مشابه خود است.

پارت فوم باتوجه به نوع فعالیت و شرح وظایف خود این محصول را در سبد محصولاتش قرار داده است و شما می توانید این محصول را مستقیما از مجموعه پارت فوم تهیه نماید. فوم های الاستومری پارت فوم در ضخامت های ۶ میل ، ۹ میل ، ۱۳ میل و ۱.۹ میلی عرضه می شود.

ب ) فوم الاستومری شانه تخم مرغی  

یکی از انواع فوم الاستومری نوع شانه تخم مرغی آن است. مزایای فوم الاستومری موجب شده است که این نوع فوم را به صورت شانه تخم مرغی نیز تولید نمایند واین امر موجب می شود یک عایق مناسب و به صورت شانه تخم مرغی داشته باشیم. اهمیت این عایق زمانی نمایان می شود که نیاز به یک عایق کندسوز داشته باشیم ، چراکه همانطور که گفتیم فوم الاستومری ازمواد کندسوز تولید می شود. همین خاصیت موجب می شود از عایق الاستومری تخم مرغی در دستگاه ها ، ماشین آلات و خودروها به منظور صداگیری استفاده شود. البته ضخامت پایین فوم الاستومری تخم مرغی و نیمه بسته بودن ساختار سلولی آن سبب قدرت جذب کمتر این عایق شده  و این امر موجب می شود در هر شرایطی کاربرد مناسب نداشته باشد.

  فوم الاستومری شانه تخم مرغی پارت فوم در ضخامت ۲ سانت تولید می شود و شما می توانید این محصول را در هر متراژی مستقیما از فروشگاه پارت فوم تهیه نمایید. 

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*