آموزش نحوه نصب فوم پنل آکوستیک

یکی از چالش های آکوستیک کردن هر فضایی نحوه نصب پنل های آکوستیک می باشد. روش های متعددی برای نصب و چسباندن پنل های آکوستیک وجود دارد. انتخاب هر یک از این روش ها بسته به نوع کاربری فضا ٬ مدت زمانی که می خواهیم فوم  آکوستیک بر روی دیوارها باقی بماند٬ نوع پنل آکوستیک و…..  می تواند متفاوت باشد. به همین علت در این مقاله سعی نموده ایم انواع روش های نصب فوم آکوستیک پنل را توضیح دهیم.

طریقه نصب و چسباندن فوم پنل آکوستیک

انتخاب و جا نمایی محل پنل  آکوستیک ( محل نصب فوم آکوستیک پنل )

قبل از نصب باید جای پنل های آکوستیک را انتخاب نمایم. این موضوع می تواند از اهمیت خاصی برخوردار باشد. چرا که محل نصب پنل آکوستیک می تواند بر روی اثر گذاری پنل ها موثر باشد. بعلاوه هر پنل آکوستیکی نیز برای اهداف خاصی طراحی شده است و بسته به کاربری فضا باید در مکان مشخص خود نصب شود. تا بتواند نتیجه مطلوب را در آکوستیک فضا ایجاد نماید.

“این یک مقاله آموزشی در زمینه  طریقه نصب و جانمایی پنل آکوستیک وفوم آکوستیک است. برای خرید انواع پنل آکوستیک و ابزارهای نصب مربوطه می توانید از طریق لینک خرید محصول وب سایت پارت فوم اقدام فرمایید. همچنین برای مشاهده محصولات آکوستیک پارت فوم می توانید به قسمت تجهیزات آکوستیک مراجعه نمایید. “

به عنوان مثال اگر قصد طراحی یک استودیو تنظیم و میکس و مسترینگ را داشته باشیم: بیس ترپ ها باید در سه کنج نصب شوند٬ دیفیوزهای یونولیتی یا چوبی باید دقیقا در روبروی اسپیکر مانیتورینگ ها نصب شوند و پنل های جاذب ابری نظیر فوم شانه تخم مرغی و یا فوم هرمی  معمولا در چسب و راست اسپیکر ماینتورینگ به صورت شطرنجی یا یکی در میان نصب می شوند.

این در حالی هست که اگر بخواهیم یک اتاق کاملا ددروم برای ضبط صدا درست کنیم.  معمولا در سرتاسر فضا از پنل جاذب مثل تخم مرغی یا فوم هرمی استفاده می شود. ولی اگر بخواهیم در هنگام ضبط ٬صدا کمی درخشندگی داشته باشد و در حقیقت نخواهیم تمام فرکانس ها بالا را حذف کنیم٬. از همان چیدمان یکی در میان پنل های جاذب معمولا استفاده می شود.

البته تمام این موارد یک اصول کلی است و در هر فضایی و بسته به نوع کاربری و اهداف آکوستیکی مورد نظر این چیدمان و نوع پنل های آکوستیک کاملا می تواند متفاوت باشد. بهترین راهکار برای جانمایی پنل های آکوستیک بهره گیری از نظر کارشناسان مجموعه پارت فوم یا یک کارشناس آکوستیک در هنگام خریدپنل می باشد. چرا که انتخاب نوع پنل و مکان پنل بسته به موارد بسیاری می تواند متفاوت باشد. همچنین مقاله راهنمای خرید فوم پنل آکوستیک نیز می تواند در انتخاب مناسبترین پنل به شما کمک نماید.

ایمنی در جانمایی پنل ها آکوستیک 

البته باید دقت داشت علاوه بر موارد محاسباتی و‌آکوستیکی دقت به ایمنی نیز در انتخاب محل نصب پنل آکوستیک بسیار پر اهمیت باشد.پنل های آکوستیک فومی اکثرا نسوز نیستند و نباید در نزدیک بخاری ٬ سیم ها برق ٬ لامپ و منابع مشتعل شونده نصب شوند. همچنین این پنل ها نباید بر روی پریزهای برق ٬ کانال های تهویه هوا  موارد مشابه نیز نصب گردند. 

آماده سازی محل نصب آکوستیک

قبل از نصب فوم پنل آکوستیک باید محیط زیرین آنرا آماده کرد. اگر بخواهیم پنل ها را با چسب بچسبانیم حتما قبل از نصب سطح دیوار را تمیز کنید تا بدون هرگونه گرد و خاک و چربی باشد تا چسب بتواند به درستی کار خود را انجام دهد. بهتر است در زیر پنل ها آکوستیک هیچگونه حفره سوراخ و یا شکافی نباشد. در نتیجه اینگونه موارد را با چسب ماستیک یا اسپری فوم ( در صورت وجود حفره ها بزرگ در دیوار )یا روش ها مشابه قبل از نصب پنل بر طرف کنید. اگر بخواهید از فوم آکوستیک به عنوان عایق استفاده کنید توصیه می شود حتما در زیر پنل آکوستیک از یک یا چند لایه عایق دیگز از جمله  عایق های سلول بسته یا نیمه بسته نظیر الاستومری یا پلی اتیلن یا پلی استایرن فشرده ضخیم استفاده کنید. 

روش های نصب فوم آکوستیک

حالا که همه چیز مهیا است باید به سراغ نصب پنل های برویم. ابتدا باید مشخص کنیم پنل را می خواهیم دایمی بچسبانیم یا موقت؟ اگر محل مورد استفاده دایمی  است اکیدا توصیه می شود از روش های نصب دایمی فوم آکوستیک استفاده کنید چون این روش اصولی تر است و موجب افزایش کارایی پنل های آکوستیک نیز می شود. ولی اگر مستاجر هستیم یا فضا را به صورت موقتی می خواهیم آکوستیک کنیم می توانید از روش های موقتی نصب پنل آکوستیک استفاده کنید. 

۱. روش نصب موقتی پنل آکوستیک با میخ  و واشر

این روش شاید آسانترین و کم هزینه ترین روش برای نصب پنل آکوستیک باشد. برای نصب فوم آکوستیک به این روش نیاز به چند عدد میخ و به همان تعداد واشر دارید. میخ ها را داخل واشرها قرار دهید و بعد با یک چکش به راحتی پنل ها را نصب نماید.

بهترین حالت برای نصب پنل با میخ زدن ۴ میخ در ۴ طرف پنل می باش. سعی کنید میخ ها در قسمت کم عمق پنل قرار بگیرند مثلا در فوم تخم مرغی میخ را روی قله پنل نزنید و بر روی قسمت کم ضخامت میخ را بکوبید. نوع میخ انتخابی بسته به ضخامت پنل مورد نظر شما ٬ زیرساز آکوستیک و جنس دیوارها می تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال باری پنل تخم مرغی ۲.۵ و یا ۳.۵ سانت میخ ها کوتاه مناسبترند ولی برای عایقسازی چند لایه یا پنل های ضخیم باید از میخ های بلندتر استفاده کنید. البته این روش برای برخی از انواع پنل نظیر پنل زیگورات یا دیفیوزر یونولیتی چندان مناسب نیست چون به پنل صدمه می زند و زیبایی پنل را نیز از بین می برد. 

روش نصب پنل آکوستیک با میخ
از ساده ترین روش های نصب فوم آکوستیک استفاده از میخ و واشر می باشد.

۲. روش نصب دایمی پنل اکوستیک با چسب همه کاره

یکی از متداولترین روش های برای چسباندن پنل های آکوستیک استفاده از چسب های همه کاره هست. این چسب ها قوی وقدرتمند هستند و به راحتی پنل های آکوستیک ابری را به دیوار می توانند بچسبانند .توصیه شده ترین نوع چسب برای این پنل های آکوستیک چسب همه کاره پاتکس است که توسط مجموعه پارت فوم عرضه می شود. البته اگر بخواهید به دیوارها صدمه نخورد یا بخواهید بعدا پنل ها را از دیوار جدا نمایید این روش چندان مناسب نمی باشد. همچنین چسب پاتکس برای پنل های آکوستیک یونولیتی نظیر دیفیوزر سه بعدی مناسب نیست چون موجب خورندگی بر روی سطح پنل می شود ولی برای چسباندن سایر انواع فوم آکوستیک و عایق صوتی کاملا مناسب می باشد. شما می توانید چسب پاتکس پرمیوم کانتکت را در دو نوع تیوپی و قوطی مستقیما از فروشگاه پارت فوم تهیه نمایید. 

چسب مخصوص فوم آکوستیک ٬ چسب پاتکس
یکی از قوی ترین چسب ها برای نصب پنل آکوستیک چسب پاتکس می باشد.

۳. روش نصب فوم آکوستیک با چسب دو طرفه

 در برخی از مواقع قصد داریم پنل آکوستیک را به دیوار بچسبانیم . ولی این امر موقتی است و یا نمی خواهیم صدمه ای به دیوار یا پنل آکوستیک بخورد. در این حالت می توانیم به سراغ چسب دو طرفه برویم. ولی مشکل اینجاست چسب دو طرفه به علت سلول باز بودن فوم آکوستیک ممکن است هوا بکشد و بعد از مدتی از سطح پنل جدا شود. در این حالت توصیه می شود از چسب تیوپی پاتکس برای چسباندن قوی چسب دو طرفه به فوم آکوستیک استفاده کنید. در این حالت جسب پاتکس تیوپ را به سطح چسب دو طرفه و پنل آغشته کرده و چسب دو طرفه را به پنل می چسبانیم. بعد از خشک شدن و فیکس شدن چسب دو طرفه به پنل آکوستیک ٬ برچسب چسب دو طرفه می کنیم و آن را به دیوار نصب می کنیم.

نصب فوم آکوستیک با چسب دو طرفه ٬ چسباندن پنل آکوستیک با چسب دو طرفه
استفاده ترکیبی از چسب دو طرفه و چسب تیوپ پاتکس یک راهکار آسان برای چسباندن پنل های آکوستیک

۴. استفاده از چسب سیلیکون برای چسباندن فوم آکوستیک

چسب آکواریوم نیز یکی از راهکارهای مناسب چسباندن فوم پنل آکوستیک به دیوار می باشد. این چسب از استحکام خوبی برخوردار است و اگر از انواع شفاف چسب آکواریوم استفاده کنیم و بعدا پنل را از دیوار جدا کنیم فقط رد باریکی از چسب باقی می ماند و در حقیقت کمتر از چسب های دیگر ( نظیر چسب  همه کاره ) به دیوار آسیب می زند.

این چسب علاوه بر ابر های آکوستیک ( نظیر تخم مرغی ، هرمی ، فلکسی ، مدیا و لاین )  با انواع پنل های آکوستیک تولید شده از یونولیت نظیر دیفیوزر یونولیتی نیز سازگاری دارد و موجب صدمه به پنل های یونولیتی نمی شود. البته باید دقت داشت که در بازار چسب های سیلیکونی و آکوریوم متعددی در بازار وجود دارد که شاید برخی کیفیت لازم برای چسباندن پنل های آکوستیک را نداشته باشند  و به همین دلیل ما چسب سیلیکونی سیستا که تحت لیسانس شرکت هنکل می باشد را برای نصب فوم پنل  آکوستیک  توصیه می کنیم که دارای استحکام و دوام خوبی است و به فوم نیز آسیب نمی زند. چسب سیلیکون سیستا توسط مجموعه پارت فوم به شما عزیزان عرضه می شود و شما می توانید این محصول را به همراه فوم آکوستیک مستقیما از فروشگاه مرکزی پارت فوم تهیه نمایید. 

وصل کردن پنل آکوستیک ٬ جانمای پنل آکوستیک ٬ نصب فوم آکوستیک شانه تخم مرغی ٬ چسب آکواریوم سیلکونی
چسب سیستا یک راهکار مناسب برای نصب فوم پنل آکوستیک است.

۴. چسب اسپری به منظور نصب پنل آکوستیک

چسب اسپری یکی از انواع چسب است که معولا برای چسباندن پوستر و موارد مشابه به دیوار مورد استفاده قرار می گیرد. البته در سال های اخیر این چسب به منظور چسباندن پنل های آکوستیک نیز مورد استفاده مصرف کنندگان قرار می گیرد. مزیت این چسب استفاده آسان و سرعت در چسباندن پنل های آکوستیک است.  البته باید دقت داشت استفاده از این نوع چسب برای پنل های نازکتر و کم وزن تر بیشتر قابل توصیه است ( نظیر پنل زیگورات ، مدیا آکوستیک پنل و…. ) و بهره گیری از چسب اسپری برای پنل های سنگین تر چندان توصیه نمی شود. همچنین چسب اسپری برای پنل کوستیک یونولیتی نظیر دیفیوزر آکوستیک توصیه نمی شود چون موجب خورندگی بر روی پنل می شود. شما می توانید مناسبترین نوع چسب اسپری مخصوص پنل های آکوستیک را مستقیما از مجموعه پارت فوم تهیه نمایید. 

چسب اسپری آکوستیک ٬ چطور پنل آکوستیک را بچسبانیم ٬ چسب آکوستیک از کجا بگیریم ٬ چسبوندن پنل آکوستیک ٬ چسب فوم
چسب اسپری برای چسباندن پنل های آکوستیک سبک و کوچک مناسب می باشد.

 

 

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*