فوم زیر فرش و عایق زیر موکت: فواید و مزایای استفاده

شاید بارها به استفاده از فوم زیر فرش و یا عایق زیر موکت فکر کرده باشید. فرش و موکت از جمله متریال‌های پرکاربرد در دکوراسیون داخلی هستند که علاوه بر زیبایی، می‌توانند نقش عایق صدا و حرارت را نیز ایفا کنند. با این حال گاهی حتی با وجود استفاده از فرش و موکت در کف اتاق بازهم مشکل انتقال سرما ، گرما و صدا از کف ساختمان وجود دارد.

فوم ها یکی از متریال های عایق هستند که می توانند از انتقال گرما و سرما  و حتی صدا جلوگیری نمایند. همچنین فوم ها دارای ساختار نرم و ضربه گیر هستند. همین عوامل موجب می شود که بتوان از برخی از انواع فوم  به عنوان عایق در زیر فرش و موکت استفاده نمود. باید دقت داشت فوم ها دارای انواع مختلفی هستند و قیمت فوم زیر فرش هم بسته به نوع فوم و ضخامت آن می تواند متفاوت باشد.

“این یک مقاله آموزشی از سلسه مقالات وبلاگ پارت فوم می باشد. برای مشاوره ، سفارش و خرید  انواع فوم و عایق شما می توانید از طریق لینک خرید محصول  ما قدام فرمایید همچنین برای مشاهده کلیه محصولات ما شما می توانید از وب سایت پارت فوم  بازدید نمایید. به علاوه با تماس با شماره تلفن ۰۲۱۷۷۵۲۱۹۹۷ و یا واتساپ ۰۹۰۲۶۶۶۶۱۳۱ می توانید اقدام به مشاوره و ثبت سفارش نمایید.  “

فوم زیر فرش ، فوم پلی اتیلن ، فوم زیر موکت ، عایق کف ، عایق صوتی کف ، فوم موکت ، عایق موکت

در مقاله انواع فوم  در مورد فوم های مختلف  و کاربرد هر یک توضیح دادیم ( اگر می خواهید در مورد انواع فوم اطلاع پیدا کنید می توانید به این مقاله مراجعه کنید). اما در این مقاله قصد داریم به بررسی نقش فوم هایی که برای زیر فرش و موکت مناسب هستند بپردازیم:    

 

کاربرد ها و فواید فوم در زیر فرش و موکت :

معمولا فوم ها با اهداف مختلفی در زیر فرش و موکت استفاده می شوند. اگر بخواهیم یک دسته بندی کلی در این مورد داشته باشیم . معمولا بهره گیری از فوم ها در زیر فرش و موکت به یکی از دلایل زیر است:

۱.فوم عایق به عنوان عایق حرارتی زیر موکت و فرش:

 فوم زیر فرش و موکت به دلیل ساختار سلولی خود، می‌تواند مانع از انتقال سرما و گرما از کف به سطح فرش یا موکت شود. این امر باعث می‌شود تا در فصل سرما، کف اتاق گرم‌تر و در فصل گرما، کف اتاق خنک‌تر بماند

۲. فوم عایق صدا زیر فرش و موکت:

فوم زیر فرش و موکت می‌تواند تا حدی از انتقال صدا از کف به طبقه زیرین جلوگیری کند ( البته میزان صداگیری به ضخامت فوم بستگی دارد ).

۳.افزایش طول عمر فرش و موکت:

 فوم زیر فرش و موکت می‌تواند از ساییدگی و پارگی فرش و موکت جلوگیری کند. این امر باعث می‌شود تا طول عمر فرش و موکت افزایش یابد. 

۴. ایجاد راحتی بیشتر در زیر فرش موکت :

فوم زیر فرش و موکت می‌تواند امانند یک ضربه گیر عمل کند و  باعث ایجاد راحتی بیشتر در هنگام راه رفتن و نشستن شود.

چه نوع فوم هایی در زیر فرش و موکت مناسب هستند؟

شاید بتوان گفت مناسبترین نوع فوم برای زیر موکت انواع فوم هایی هستند که از ضخامت مناسب برخوردار هستند و به صورت رولی می باشند.  چراکه فوم های تخته ای و ضخیم ( ۱سانت به بالا ) معمولا برای زیر فرش مناسب نیستند و ساختار زیر فرش را ناهموار می کنند. از سوی دیگر فوم ها تخته ای یکپارچگی فوم ها رولی را ندارند و دارای فرایند نصب سخت تری هستند. این در حالی است که فوم های رولی با ضخامت مناسب به راحتی زیر فرش و موکت قرار می گیرند و فرایند نصب آن ها چندان پیچیده نیست. علاوه بر ضخامت نکته مهم دیگر در انتخاب فوم زیر فرشی ساختار فوم است. برخی از انواع فوم ها دارای ساختار خشک و شکننده هستند ( مانند یونولیت یا فوم ایکس پی اس ) این فوم ها برای زیر فرش به هیچ عنوان مناسب نیستند. 

استحکام و دوام فوم نیز نکته ای است که برای انتخاب فوم باید در نظر گرفته شود. توصیه می شود حتما از انواع و متریالی استفاده شود که از دوام و استحکام لازم برخوردار باشد ، تا بر اثر رفت آمد و مرور زمان سریعا آسیب نبیند.

درادامه به معرفی برخی از پرکاربردترین انواع فوم و عایق که در زیر فرش کاربرد دارند میپردازیم:  

۱-فوم پلی اتیلن رولی به عنوان عایق زیر فرش و موکت

فوم پلی اتیلن یکی از انواع فوم است که به صورت رول تولید می شود. ساختار سلول بسته این فوم موجب می شود که بتواند از انتقال گرما و سرما تا حد زیادی جلوگیری کند و در ضخامت ها نازک ( ۵ تا ۱۰ میل  ) برای عایق زیر فرش و موکت مناسب باشد ( بسته به شرایط و محیط ). ق قیمت این نوع فوم زیر فرش بسیار مناسب و اقتصادی است. معمولا در زیر فرش از ضخامت ۵ میل این فوم استفاده می شود. چرا که بهره گیری از نوع ۵ میل این نوع فوم موجب می شود ارتفاع فرش کمتر بالا بیاید و فرش یا موکت طبیعی تر روی زمین قرار گیرد ولی از سوی دیگر نوع ۵ میل در مقایسه با نوع ۱ سانت دارای کارایی کمتری از لحاظ عایق بودن است. علاوه بر این استفاده از نوع یک سانتی فوم پلی ایتلن می تواند تا حدودی نقش ضربه گیری نیز داشته باشد و موجب نرمی زیر فرش و یاموکت شود. 

۲-فوم ای وی آ ( EVA)  به عنوان عایق زیر فرش و موکت

فوم زیر موکتی ، فوم ای وی ای ، فوم پلی اتیلن ، فوم زیر موکت ، عایق کف ، عایق صوتی کف ، فوم موکت ، عایق فرش ، سرما زمین ، زیرانداز

فوم ای وی ای یکی از انواع مرغوب فوم ها می باشد. این فوم به صورت سلول بسته است در نتیجه یک عایق بسیار خوب به ویژه برای گرما و سرما است. همچنین دارای ساختار ارتجاعی است و همین ویژگی موجب می شود این نوع متریال در فوم های ورزشی ( مت یوگا ، تاتامی و… )  و فوم رول سایلنت زیر پارکتی استفاده شود.

A. فوم رول  در زیر فرش و موکت

فوم رول زیرپارکتی ( ای وی آ ) معمولا دارای ضخامت بسیار کم است ( در حدود ۱ تا ۲ میلی متر) با وجود این ضخامت کم دارای کارایی خوبی به عنوان عایق گرما و سرما است و با توجه به تراکمش ضربه گیری قابل قبولی هم نسبت ضخامت خود دارد. این دلایل موجب می شود از این فوم بیشتر به عنوان عایق سرما و گرما در زیر فرش و موکت بهره برد.

B. تاتامی در زیر موکت

اگرچه نازک بودن فوم EVA رولی , مزایا زیادی دارد ولی همین کمبود ضخامت موجب می شود که این محصول نتواند  آنچنان نقش عایق صوتی را داشته باشد. این در حالی است که گاهی  برحسب نوع کاربری محیط  در فضای ما صدای زیادی تولید می شود ونیاز به یک عایق قوتی تر برای کف داریم. در این حالت استفاده ترکیبی تاتامی و موکت می تواند تا حدود زیادی از انتقال صدا از کف به پایین جلوگیری کند.

البته این روش برای یک محیط مسکونی چندان مناسب نیست و این روش بیش از اینکه برای یک فضای مسکونی مناسب باشد برای فضاهایی نظیر استودیو ، محل های تمرین موسیقی و جاهایی که می خواهیم از صداهای شدید به کف جلوگیری کنیم مناسب است. در این حالت فوم تاتامی با ضخامت ۲ سانت در کف پهن می شود و روی آن موکت پهن می نمایم . 

 

خرید فوم آکوستیک ، قوم ، یونولیت ، عایق در سرتاسر ایران

 

علاوه بر استودیو موسیقی در اتاق ها تمرین موسیقی این راهکار می تواند تا حدودی از انتقال صدای ادوات موسیقی که با کف تماس دارند مانند پیانو ، و درام هم جلوگیری نماید. ایراد این روش یکی بالا آمدن بیش از حد کف است که گاهی موجب می شود جلوی باز بسته شدن درب ساختمان گرفته شود.  بعلاوه به علت نرمی فوم ممکن است چیدمان برخی از وسایل ( کمد ، میز و …. ) بر روی کف به درستی صورت نگیرد و به همین دلیل همانطور که ذکر شدن چندان برای فضاهای مسکونی قابل توصیه نیست.

۳-نمد به عنوان عایق زیر فرش

نمد زیر موکت ، عایق کف ، نمد صداگیر کف ، صداگیر کف ، عایق زیر فرش ، فوم زیر موکت

تا اینجا در مورد انواع فوم هایی که به عنوان عایق یا ضربه گیر در زیر فرش قابل استفاده هستند گفتیم. اما یکی از متریال هایی که با وجود اینکه فوم نیست گاهی در زیر فرش و بیشتر در زیر موکت به منظور صداگیری می تواند مورد استفاده قرار گیرد نمد ها هستند. یکی از انواع نمدها نمد ریسایکل یا نمد بازیافتی از الیاف نساجی است. این عایق باتوجه به ساختار سلول باز خود می تواند فرکانس ها صوتی را در خود جذب نماید و به همین دلیل گاهی اوقات به عنوان عایق صوتی در زیر کفپوش ها یک موکت مورد استفاده قرار می گیرد. ضخامت بالا نمد و ایجاد ناهمواری در زیر فرش و موکت یکی از معایب این محصول است. 

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

6 Replies to “فوم زیر فرش و عایق زیر موکت: فواید و مزایای استفاده”

  1. سلام برای طبقه اول عایق حرارتی شما فوم پلی اتیلن توسیه میکنید یا فوم eva ؟کدام مناسب تر است

    • سلام ، بستگی داره ، برای چه کاربری از فضا ؟ چه مقدار حرارت ؟ البته اگر برای زیر فرش و برای کاربری مسکونی هست معمولا همون پلی اتیلن می برند.

  2. سلام
    برای اینکه صدای پای طبقه بالایی به پایین نیاد چی پیشنهاد میدید برا خرید؟
    اصلا عایق سرما یا گرما مدنظرم نیست. فقط عایق صوتی برام مهمه. و اینکه میخام زیر فرش بندازم.
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    • سلام ، بستگی داره صدا چه نوعی باشه و در حقیقت علتش چی باشه اگر صداهایی در حد راه رفتن باشه شاید فوم های نازک ( حداقل ۱ سانت) زیر فرش کمی این صدا را کم کنند ولی در صورتی که صداهایی نظیر دویدین یا مشکلات نشت صدایی وجود داشته باشد با فوم ها نازک زیر فرش به تنهایی نمی توان کار خاصی انجام داد و باید از ترکیب چندین لایه عایق استفاده نمود. مثلا اگر بخواهیم صدای سازها موسیقی یا چرخ خیاطی را به طبقه پایین کم کنیم باید از ترکیب چندین لایه عایق سلول باز و سلول بسته مثل تاتامی نمد وموکت استفاده کنیم تا صدا تا حدی کاهش یابد. گاهی هم اشکال از سازه ساختمان است و عملا استفاده از عایق ها در کف نمی تواند کارچندانی در جلوگیری از انتقال صدا و یا لرزش به پایین انجام دهد. بهرحال همانطور که در ابتدا نیز عرض کردم انتخاب نوع عایق بستگی به شرایط محیط و نوع منبع صدا و…. دارد

  3. آیا میشه فوم پلی اتیلن زیر فرش بندازیم وصدای همسایه پایینی به بالا نیاد؟

    • سلام معمولا یک لایه تنها پلی اتیلن آن هم در قطر کم نمی تواند مشکل صدا را چندان حل کند . به ویژه اینکه شما می خواهید صدا از پایین به بالا نیاد. فوم پلی اتیلن بیشتر نقش عایق حرارتی داره و در صورتی که در ضخامت ها بالا با عایق ها سلول باز ترکیب بشه گاهی نقش عایق صدا هم دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*