صداگیری و عایق صوتی درب با استفاده از فوم صداگیر عایق ( چگونه صدا از در بیرون نرود ؟ )

عایق صوتی درب برای زندگی آپارتمان نشینی یک مسئله چالش برانگیز می تواند باشد چراکه در زندگی روزمره، گاهی اوقات نیاز داریم که از شنیدن صداهای مزاحم جلوگیری کنیم. این صداها می‌توانند شامل صدای ترافیک، صدای همسایه‌ها، صدای تلویزیون یا صدای دیگران در خانه باشند. یکی از راه‌های جلوگیری از شنیدن این صداها، عایق کردن درب ها  است. این درب ها می توانند درب یک اتاق یا درب یک تراس یا بالکن و یا درب ها اتاق های ساختمان باشند. شاید بتوان گفت  در آپارتمان ها و ساختمان های مسکونی، درب ها یکی از مهم ترین عوامل انتقال صدا هستند. درب های اکثر اپارتمان ها معمولا با توجه به ضعف های ساختاری و متریالی  نمی توانند به طور کامل از نفوذ صدا به داخل فضا جلوگیری کنند. بنابراین، برای ایجاد آرامش و حفظ حریم خصوصی، گاهی نیاز به صداگیری درب ها است و در حقیقت شما باید درب خانه را ضد صدا کنید. یکی از روش های موثر برای صداگیری درب ها، استفاده از فوم ها و  عایق ها است. فوم ها و عایق با ایجاد مقاومت در برابر عبور صدا یا با جذب و کاهش قدرت آنها صدای ورودی و یاخروجی  را تا حدی کاهش دهند.

فوم صداگیری درب آپارتمان ، چطور درب آپارتمان را آکوستیک کنیم ، عایق صوتی درب ، درب صداگیر ، صداگیری درب ، چطور صدا از درب بیرون نرود ، عایق درب ، پد صداگیری درب اتاق ،

“این یک مقاله آموزشی از سلسه مقالات وبلاگ پارت فوم می باشد. پارت فوم خدمات نصب و اجرای عایق صوتی درب و لمسه کاری ندارد و فقط متریال عایق در این مورد را عرضه می نماید. برای مشاوره ، سفارش و خرید  انواع فوم و عایق درب  شما می توانید از طریق لینک خرید محصول  ما قدام فرمایید همچنین برای مشاهده کلیه محصولات ما شما می توانید از وب سایت پارت فوم  بازدید نمایید. به علاوه با تماس با شماره تلفن ۰۲۱۷۷۵۲۱۹۹۷ و یا واتساپ ۰۹۰۲۶۶۶۶۱۳۱ می توانید اقدام به مشاوره و ثبت سفارش نمایید.  “

چگونه یک درب را صداگیری کنیم؟

شاید برای شما هم این سوال مطرح شده که چگونه درب خانه را ضد صدا کنید ؟  و یا این سوال را دارید که بهترین عایق صدا برای درب کدام است ؟ در  پاسخ این سوالات باید گفت صداگیری درب شاید چالش برانگیز باشد به ویژه اگر قصد تبدیل درب معمولی به ضد صدا را داشته باشیم ، البته ممکن است درب شما چندان هم صدا را منتقل نکند و شاید صدا از جای دیگری عبور کند، یا ممکن است جنس درب شما بسیار خوب باشد و اصلا نیازی برای عایق بر روی آن نباشد و تنها بایک نوار درزگیر و گرفتن درزهای دور درب مشکل برطرف شود، گاهی هم نیاز دارید روی درب عایق بچسبانید. گاهی نمای نهایی مهم نیست و می توان فقط فوم ها را بر روی درب چسباند ( معمولا موقتا ) یا از نمای فوم های آکوستیکی مثل شانه تخم مرغی و فوم هرمی به عنوان نمای نهایی بهره برد ( معمولا در استودیوها ) و گاهی نیاز است روی آن نمای زیبایی داشته باشیم و روی عایق ها از چرم کوبی و لمسه کاری استفاده شود ( البته این مورد جزو خدمات ما نیست )، گاهی حتی حرفه ای تر کار می شود و درب های ضد صدا سفارش داده می شود و ترکیبی از چندین لایه عایق در داخل خود درب قرار داده می شود تا هم درب شکیل تر باقی بماند هم عایق حرفه ای تر داشته باشیم. ممکن است هریک از این موارد یک راهکار مناسب برای شما باشد و تا حدی بتواند برای شما صداگیری انجام دهد . ولی در نهایت بهترین روش عایق کردن درب بستگی به شرایط شما، بودجه شما ، حجم صدا و بسیاری از موارد دیگر دارد. در این مقاله قصد نداریم یک راهکار کلی برای صداگیری درب بگویم بلکه قصد داریم به مجموعه ای از راهکارها و متریال ها اشاره کنیم که شاید برخی برای شما نیز موثر باشد.

 

بررسی کنید صدا درب از کجا عبور می کند؟

گوش خود را بر روی درب بگزارید و ببینید آیا قسمت چوبی درب صدا را انتقال می دهد؟ آیا این صدا زیاد است یا کم ؟ حال گوش را روی چهارچوب بگزارید، آیا صدا از چهار چوب هم رد می شود ؟ گوش خود را روی دیوارهای اطراف درب بگزارید و ببینید آیا میزان صدا  با صدای عبور کرده با درب برابر است؟ اگر این طور باشد نمی توان انتظار داشت با عایق کردن درب چندان صدا کاهش یابد چون صدا از دیوارها هم منتقل می شود. یک راهکار دیگر این است که ببینید آیا درب یا چهارچوب یا فواصل آن ها درز هایی دارد که صدا را انتقال دهد؟ برای این منظور  در شب چراغ ها را خاموش کنید و از دوست خود بخواهید نور چراغ قوه را به سوی درب بگیرد و در حالی که شما آنطرف درب هستید و درب بسته است ببینید نور از کجاها عبور می کند. از هر نقطه ای که می بینید نور عبور می کند این همان نقطه ای است که احتمالا صدا نیز عبور می کند. 

خرید فوم آکوستیک ، قوم ، یونولیت ، عایق در سرتاسر ایران

 

برای صداگیری درب ، درزهای دور  درب را ببندید

 در بسیاری از درب ها بزرگترین مشکل صداگیری  درزهای دور در و زیر درو مابین چهارچوب است. به طوریکه از بین این فواصل صدا به راحتی عبور می کند. اگر آزمایش چراغ قوه را که در بالا توضیح دادیم انجام دادید و متوجه شدید در دور درب درز وجود دارد می توانید با استفاده از نوار درزگیر پروفیلی هلیسا ( قابل تهیه از فروشگاه پارت فوم ) به راحتی این درزها را بگیرید. البته گاهی به ویژه درزهای زیر د انقدر زیاد است که نوار درگیر پاسخگو نیست در این حالت باید فوم هایی مثل الاستومری یا پلی اتیلن را به صورت نازک ببرید  و بایک چسب قدرتمند( مثل چسب پاتکس) به قسمت انتهایی درب بچسبانید. 

چه نوع  عایقی  صوتی  درب مناسب است؟

صداگیری درب و انتخاب نوع عایق بستگی به موارد مختلفی دارد ولی یک از مواردی که خیلی اهمیت دارد استفاده ترکیبی از دو لایه بر روی درب است این دو لایه یک لایه عایق سلول باز و یک لایه عایق سلول بسته است. در این حالت عایق سلول باز ( مثل فوم های آکوستیک ، ابر ساده ، ابر ریباند و… ) موجب جذب و کاهش قدرت فرکانس ها صوتی می شود و عایق سلول بسته ( مثل فوم پلی اتیلن و یا فوم الاستومری ) نیز تا حدودی از انتقال صدا جلوگیری می کند و در نتیجه انتقال صدا تا حدودی می تواند از درب کاهش یابد. در ادامه به بررسی برخی از این عایق ها میپردازیم 

فوم آکوستیک به عنوان عایق صوتی درب

فوم شانه تخم مرغی ، آگوستیک

 

فوم های آکوستیک یکی ا ز متریال هایی هستند که در چند سال اخیر استفاده از آن ها رایج شده است. این فوم ها از ابر پلی یورتان سلول باز تولید می شوند و این متریال و شکل ساختاری آن موجب جذب حداکثری فرکانس ها صوتی می شود. معمولترین انواع فوم آکوستیک فوم آکوستیک هرمی و فوم شانه تخم مرغی است. معمولا اگر قرار باشد از این فوم ها بر روی درب استفاده شود نیز همین دو مدل انتخاب می شود و این فوم به عنوان نمای نهایی کار در نظر گرفته می شود البته همانطور که در بالا گفتیم برای صداگیری صحیح در زیر این فوم باید حتما یک لایه عایق سلول بسته مثل فوم پلی اتیلن ( ضخیم ) یا فوم الاستومری استفاده شود تا صداگیری تا حدودی صورت گیرد. نکته دیگر در مورد این فوم ها این است که فوم ها آکوستیک نسوز نیست و نباید در فضاهایی که شعله ، حرارت ، جرقه  یا منابع مشتعل شوند وجود دارد استفاده شوند. 

“این یک مقاله آموزشی از سلسه مقالات وبلاگ پارت فوم می باشد. برای مشاوره ، سفارش و خرید  انواع فوم و عایق شما می توانید از طریق لینک خرید محصول  ما قدام فرمایید همچنین برای مشاهده کلیه محصولات ما شما می توانید از وب سایت پارت فوم  بازدید نمایید. به علاوه با تماس با شماره تلفن ۰۲۱۷۷۵۲۱۹۹۷ و یا واتساپ ۰۹۰۲۶۶۶۶۱۳۱ می توانید اقدام به مشاوره و ثبت سفارش نمایید.  “

نمد به عنوان عایق صوتی درب

نمد صداگیر ، چه عایق صوتی بخریم ؟ صداگیری درب ، آکوستیک در ورودی

 

 نمدها یکی دیگر از انواع متریال برای عایق سازی درب هستند، این محصول سلول باز است واگرچه نازک می باشد ( معمولا ۹ میل ) ولی باتوجه به نوع متریال و تراکم خود می تواند یک نقش عایق خوب را ایفا نماید. البته نمدها به صورت تک لایه چندان استفاده ندارد و معمولا آن ها را معمولا در ترکیب با دو یا چند لایه استفاده می کنند. به عنوان مثال ترکیب الاستومری ، نمد و فوم آکوستیک یا ابر ساده می تواند یک ترکیب خوب باشد. همچنین نمد را معمولا به صورت نمای نهایی استفاده نمی کنند چون ساختار چندان زیبایی ندارد و معمولا روی آن از فوم آکوستیک یا لمسه کاری استفاده می شود . نکته دیگر در مورد این عایق این است که فوم ها آکوستیک نسوز نیست و نباید در فضاهایی که شعله ، حرارت ، جرقه  یا منابع مشتعل شوند وجود دارد استفاده شوند. 

ابر ریباند به عنوان عایق صوتی در 

فوم ریباند صداگیر باکس ماینر

ابر ریباند یکی دیگر از عایق هایی سلول باز قدرتمند است. این عایق با دانسیته مناسب خود می تواند نقش موثری در صداگیری داشته باشد. البته کارایی این عایق نیز زمانی کامل می شود که در زیر آن یک لایه عایق سلول بسته کارشود. علاوه بر عایق سلول بسته معمولا برای نمای زیباتر معمولا روی ابر ریباند یک لایه فوم آکوستیک نازک ( مثلا ۲.۵ سانت ) نیز استفاده می کنند و یا نمای نهایی را لمسه می کنند. البته اینکار معمولا در زمانی است که نمای کار برای ما مهم باشد. نکته دیگر در مورد این عایق این است که فوم ها آکوستیک نسوز نیست و نباید در فضاهایی که شعله ، حرارت ، جرقه  یا منابع مشتعل شوند وجود دارد استفاده شوند. 

فوم الاستومری به عنوان صداگیر در آپارتمان

صداگیری با فوم الاستومری ، آکوستیک از کجا بخرم ، عایق کالا ، عایق صوتی فوم ، فوم عایق

تا کنون در این مقاله در مورد عایق های سلول باز صحبت کردیم . ولی عایق الاستومری یک نوع فوم با ساختار نیمه بسته است که در بسیاری موراد به عنوان سلول بسته در نظر گرفته می شود  و به همین دلیل می توان به عنوان یک مکمل مناسب برای عایق های سلول بازی که تا کنون ذکر شد در زیر آن ها به کاربرده شود. الاستومری با وجود اینکه معمولا قطر کمی دارد بسیار قدرتمند است و استفاده از آن در صداگیری درب کاملا توصیه می شود. یکی از مزایای الاستومری کندسوز بودن آن است که این امر این عایق را از بسیاری از عایق های مشابه متمایز می کند. 

فوم پلی اتیلن به عنوان صداگیر درب

فوم صداگیر عایق صوتی آگوستیک

 فوم پلی اتیلن یک عایق سلول بسته است در نتیجه نمی تواند بر روی جذب و کاهش فرکانس ها صوتی به تنهایی تاثیر ، ولی زمانی که با یک عایق سلول باز ( مثل ابر آکوستیک و یا ریباند و… ترکیب می شود) می تواند نقش موثری در افزایش کارایی این عایق ها و در نهایت جلوگیری از انتقال صدا داشته باشد. باید دقت داشت فوم پلی اتیلن در ضخامت های پایین ( معمولا زیر ۲ سانت ) نقش چندان موثری ندارد و کارایی آن در ضخامت های بالا مناسب تر است. باید دقت داشت این فوم نسوز نیست. 

فوم الاستومری شانه تخم مرغی پارت فوم به عنوان عایق صدا درب

فوم الاستومری شانه تخم مرغی ، بهترین عایق صوتی و ایزوله صدا ، عایق صوتی و صداگیر

اکثر لایه های نهایی که برای صداگیری درب معرفی شد متاسفانه نسوز نیستند ( فوم ها آکوستیک ابری ، لمسه کاری و…. )  این در حالی است که فوم الاستومری یک متریال عایق و کندسوز است از سوی دیگر اگرچه تا کنون در این مقاله  فو الاستومری ساده  به عنوات زیرین ترین لایه و در ترکیب با لایه های سلول باز برای صداگیری درب معرفی شد. ولی نوع تخم مرغی این محصول گاهی به عنوان لایه نهایی در عایق سازی درب ها کاربرد دارد. به صورتی که قله های شانه تخم مرغی آن به سمت صدا باشد. استفاده از فوم تخم مرغی الاستومری  معمولا در فضاهایی کاربرد دارد که نیاز به یک عایق کندسوز داشته باشیم. و این عایق هم حتما باید در ترکیب با یک یا چند لایه دیگر باشد. 

 

آیا لمسه کردن و چرم کوبی روی درب، اثری بر روی آکوستیک و صداگیری در دارد؟

 در بالا با برخی از انواع عایق صوتی که برای صداگیری درب استفاده می شوند آشنا شدید. برخی از این عایق ها مانند نمد و برخی فوم ها از نمای مناسبی برخوردار نیستند. از سوی دیگر در برخی از فضاها شاید نما چندان مهم نباشد و در برخی فضا ها نمای درب اهمیت دارد . به عنوان مثال درب یک اتاق کنفرانس یا یک اتاق مدیریت وقتی عایق می شود باید نمای خوبی داشته باشد.

در این حالت برای چنین فضایی روی عایق ها لمسه کاری و چرم کوبی می کنند تا شکل ظاهری درب بهتر باشد و نمای عایق ها از زیبایی مکان نکاهد. ولی نکته مهم در لمسه کاری درب این است که خود فرایند چرم کوبی به تنهایی اثر چندانی بر روی عایق شدن درب ندارد و عایق هایی که زیر لمسه استفاده می شوند  و ترکیب چیدمان آن ها از اهمیت بیشتری برای صداگیری برخوردار هستند. همچنین بر روی برخی از انواع فوم آکوستیک نباید هیچ پوششی باشد به عنوان مثال فوم های آکوستیک هرمی و تخم مرغی طوری طراحی شدند که نیاز به نما ندراند و نباید روی آن ها را بست و اگر بخواهیم روی درب لمسه نمایم بجای فوم تخم مرغی یا هرمی باید ابر ریباند یا ابر ساده آکوستیک به همراه یک یا چند لایه عایق دیگر استفاده شود. البته در نظر داشته باشید مجموعه پارت فوم یک شرکت بازرگانی است و خدمات لمسه و نصب ندارد و این موضوع در پاسخ به سوال بسیاری از مشتریان نوشته شده است. 

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*