آنتی صوت ( عایق ضد صدا )

عایق ضد ضدا یا آنتی صوت به محصولاتی گفته می شوند که وظیفه جلوگیری از انتقال صدا را از فضایی به فضای دیگر به عهده دارند. به عنوان مثال متریالی که بر روی یک درب نصب می شود تا از انتقال صدا از داخل اتاق به بیرون اتاق جلوگیری نماید یک نوع متریال آنتی صوت می باشد. تنوع متریال های ضد صدا در بازار زیاد است و بسته به موارد مختلفی نظیر نوع کاربری فضا ، هدف از صداگیری ، میزان صدای محیط ، ایمنی مورد نیاز محیط  و بسیاری از موارد دیگر انتخاب این متریال می تواند متفاوت باشد. در این مقاله سعی بر این داریم برخی از متریال های آنتی صوت را که بیشتر کاربرد دارد بسته به نوع کاربری بررسی نماییم.

“این یک مقاله آموزشی از سلسه مقالات وبلاگ پارت فوم می باشد. برای مشاوره ، سفارش و خرید  انواع فوم و محصولات بسته بندی  شما می توانید : از طریق لینک خرید محصول  ما قدام فرمایید همچنین برای مشاهده کلیه محصولات ما شما می توانید از وب سایت پارت فوم  بازدید نمایید. به علاوه با تماس با شماره تلفن ۰۲۱۷۷۵۲۱۹۹۷ و یا واتساپ ۰۹۰۲۶۶۶۶۱۳۱ می توانید اقدام به مشاوره و ثبت سفارش نمایید.  “

بهترین عایق صدا ، عایق صوتی شانه تخم مرغی ، فوم عایق صدا ، ایزوله صوتی ، صداگیر

عایق ضد صدا به منظور دیوار مشترک

اگر قصد دارید یک دیوار مشترک را عایق صوتی کنید متریال های مختلفی می توانند بدین منظور مورد استفاده قرار گیرند. ولی باید داشت که انتخاب این متریال ها به نحوی باشد که حداکثر کارایی را داشته باشد. یک نکته مهم در انتخاب این عایق ها این است که قطر و تنوع متریال می تواند نقش مهمی در افزایش کارایی عایقکاری دیوارهای مشترک داشته باشد. شاید بتوان گفت یکی از پرکاربردترین انواع متریال آنتی صوت برای دیوار مشترک پشم سنگ می باشد. در حقیقت امواج صوت با عبور از این متریال قدرت خود را از دست می دهند و در نتیجه پشم سنگ می تواند به عنوان یک عایق خوب برای دیوار مشترک عمل کند. یکی از محاسن دیگر پشم سنگ نسوز بودن آن است و در نتیجه در مکان هایی که از نظر ایمنی نیاز به عایق نسوز دارند پشم سنگ توصیه می شود.  البته به منظور حداکثر کارایی علاوه بر پشم سنگ باید در زیر این محصول یک لایه عایق سلول بسته نظیر پلی اتیلن ، الاستومری و یا یونولیت فشرده ( ضخیم ) نیز کار نمود تا به حداکثر کارایی عایق صوتی رسید (در میان این متریال های سلول بسته تنها عایق الاستومری نسوز است ) نکته مهم و نهایی این است که روی پشم سنگ باید حتما به وسیله یک لایه نهایی نظیر کناف یا ام دی اف یا رابیتس گچ بسته شود چون پشم سنگ از یک سو بعد از یک مدت دچار ریزش می شود و از سوی دیگر این متریال حساسیت زا است. در نتیجه باید روی آن را به خوبی کاور نمود. البته اگر قصد عایق کاری دایمی نداشته باشیم و نیاز به عایق ها موقت برای مدت کوتاهی داشته باشیم می توانیم بجای پشم سنگ از عایق ها سلول بازی نظیر فوم های آکوستیک نظیر ( فوم شانه تخم مرغی و هرمی ) و یا ابر ریباند نیز استفاده کرد. این متریال نصب آسانی دارد و نیاز به کاور و روکش ندارد. ولی باید دقت داشت معمولا چنین متریال هایی نمای زیبایی برای محیط ها اداری و مسکونی ندارد و از سوی دیگر این متریال نسوز نیست.

عایق صداگیر ( آنتی صوتی ) پنجره

یکی از عوامل اصلی در انتقال صدا از بیرون به داخل هر فضایی و از درون هر محیطی به بیرون پنجره ها می باشند. اکثر پنجره ها به علت متریال ضعیف ، چهارچوب بندی نامناسب و درزهای زیادی که دارند صدا را به راحتی عبور می دهند. شاید بتوان گفت بهترین راه برای رهایی از صداهای پنجره استفاده از پنجره ها دوجداره آرگون دار است. ولی متاسفانه هزینه زیاد ، مستاجر بودن و بسیاری از موارد دیگر موجب می شود گاهی نتوان از چنین پنجره هایی استفاده نمود و درحقیقت امکان تعویض پنجره و جود ندارد. در این حالت برخی از متریال ضد صدا و عایق صوتی می تواند راهگشا باشد. یکی از بهترین متریال ها که نصب آسانی دارند فوم ها هستند. این متریال باتوجه به قیمت مناسب خود می توانند یک راهکار مناسب و ارزان برای عایق سازی صوتی پنجره باشند. البته باید دقت داشت برای صداگیری بهینه ضخامت و نوع فوم و افزایش تعداد لایه می تواند بسیار مهم باشد. معمولا بدین منظور حداقل از دولایه به صورت سلول باز و سلول بسته استفاده می کنند . به عنوان مثال اگر بخواهیم صدا از داخل به بیرون نرود استفاده از یک لایه فوم آکوستیک شانه تخم مرغی ضخیم به همراه فوم پلی اتیلن ضخیم به صورت ترکیبی بر روی پنجره می تواند تا حدی موجب صداگیری شود.علاوه بر عایق سازی روی سطح پنجره گاهی اوقات صداها از درزها دور پنجره عبور می کند ، این حالت بیشتر در پنجره های قدیمی باز شو دیده می شود . در این حالت باید درزهای دور پنجره نیز به وسیله نواردرزگیر بسته شود و قابل توصیه ترین نوع نواردرزگیر بدین منظور نوار درزگیر هلیسا آن هم از نوع پروفیلی می باشد. بسته شدن درزها نیز می تواند کمک شایانی در جلوگیری از انتقال صدا نماید. نکته مهم در استفاده از این فوم ها این است که باتوجه به نوع متریال فومی از این فوم ها نباید در نزدیک بخاری ، آشپزخانه و هرجایی که منابع حرارتی و مشتعل شونده وجود دارد استفاده نمود. 

آنتی صوت درب ساختمان

صداگیری درب ساختمان نیز یکی از موارد چالش بر انگیز در صداگیری هر آپارتمان و ساختمانی است.  چرا که بسیاری از صدا ها از درب ها خارج و داخل می شوند. عایقسازی درب ها می تواند به روش های مختلفی و متریال ها مختلفی صورت گیرد. از جمله این متریال آنتی صوت می توان به فوم های آکوستیک نظیر فوم شانه تخم مرغی ، ابر ساده آکوستیک ، نمد ریسایکل ، ابر ریباند می توان اشاره کرده. البته به منظور تقویت صداگیری توصیه می شود در زیر این متریال ها حتما یک لایه عایق سلول بسته نظیر فوم پلی اتیلن یا فوم الاستومری نیز کار شود تا بتوان به صداگیری مناسب دست یافت. علاوه بر این متریال ها باید دقت داشت که اگر دور درب دارای درز می باشد حتما به دور درب از نواردرزگیر نیز استفاده شود. شما می توانید انواع متریال آنتی صوت ویّژه صداگیری درب را مستقیما از فروشگاه پارت فوم تهیه نمایید. 

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*